The Influence of Social Environment, Religiosity, and Customer Knowledge on Saving Decisions with Wadi'ah Contracts at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch

  • Harisah Al-islam UIN Tulungagung
  • Syafrudin Arif Marah Manunggal UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
Keywords: Social Environment, Religiosity, Customer Knowledge, Saving Decisions, Wadi'ah Savings.

Abstract

This paper aims to examine the effect of the social environment, religiosity, and customer knowledge partially and simultaneously on the decision to save with a wadi'ah contract at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch. The research method used is quantitative method. This research is sourced from primary data generated from the distribution of questionnaires. The statistical test used is the classical assumption test and multiple linear regression analysis. The results of this study are the social environment partially influences the decision to save with a wadi'ah contract at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch. Religiosity does not partially affect the decision to save with a wadi'ah contract at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch. Customer knowledge partially influences the decision to save with a wadi'ah contract at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch. The variables of social environment, religiosity, and customer knowledge simultaneously have an effect of 61.4% on the variable of saving decisions with wadi'ah contracts at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch. While the remaining 38.6% is influenced by other variables outside of this model. 

References

Adawiyah, W. R. (2010). Pertimbangan, Pengetahuan, Dan Sikap Konsumen Individu Terhadap Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 11(2), 191–201. https://doi.org/10.23917/jep.v11i2.324
Al-Arif, M. N. R. (2011). Dasar-Dasar Ekonomi Islam. Solo: Era Adicitra Intermedia.
Ancok, D., & Suroso, F. N. (1994). Psikologi Islam: Solusi Islam atas Problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.
Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: CV Budi Utama.
Fuad, N. (2002). Agenda Psikologi Islami. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ismail. (2016). Perbankan Syariah. Jakarta: Pranedamedia Group.
Jalaluddin, A. (2015). Pengaruh Pengetahuan Konsumen Mengenai Perbankan Syariah Terhadap Menjadi Nasabah Tabungan Wadiah. Jurnal Ekonologi, 2(1), 95–100.
Maghfiroh, S. (2018). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, dan Lingkungan Sosial terhadap Minat Menabung di Bank Syariah pada Santri Pesantren Mahasiswi Darush Shalihat (Universitas Negeri Yogyakarta). Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/55329
Mahadana, R. (2012). Investasi Batangan untuk Orang Gajian. Yogyakarta: Khitah Publishing.
Mujaddid, F., & Nugroho, P. T. A. (2019). Pengaruh Pengetahuan, Reputasi, Lingkungan, dan Religiusitas terhadap Minat Pelajar Sekolah Menengah Kejuruan Prodi Perbankan Syariah dalam Menabung di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 10(1), 14–37. Retrieved from https://journal.uhamka.ac.id/index.php/jei/article/view/3458
OJK. (2016). Booklet Perbankan Indonesia (Edisi 3). Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan.
Syamsi, I. (2007). Pengambilan Keputusan dan Sistem Informasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Tamara, R. M. (2016). Peranan Lingkungan Sosial Terhadap Pembentukan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik di SMA Negeri Kabupaten Cianjur. Jurnal Geografi Gea, 16(1), 44–55. https://doi.org/10.17509/gea.v16i1.3467
Thouless, H. R. (1995). Pengantar Psikologi Agama. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Wardana, M. A., & Juniarta, P. P. (2022). Pembentuk Niat menjadi Nasabah pada Bank Syaria’ah. Bali: Intelektual Manifes Media.
Zuhirsyan, M., & Nurlinda, N. (2021). Pengaruh Religiusitas, Persepsi dan Motivasi Nasabah terhadap Keputusan Memilih Perbankan Syariah. Jurnal Perbankan Syariah, 2(2), 114–130. https://doi.org/10.46367/jps.v2i2.342
Zulfison, Puspita, & Tyanto, R. (2020). Pengaruh Religiusitas, Kelompok Referensi dan Pengetahuan terhadap Bank Syariah pada Nasabah Bank Syariah DKI Jakarta. Al-Masraf : Jurnal Lembaga Keuangan Dan Perbankan, 5(1), 1–10. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/288194621.pdf
Published
2023-02-04
How to Cite
Al-islam, H., & Marah Manunggal, S. (2023). The Influence of Social Environment, Religiosity, and Customer Knowledge on Saving Decisions with Wadi’ah Contracts at Bank Muamalat Indonesia Tulungagung Sub-Branch. Islamic Banking : Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Perbankan Syariah, 8(2), 327-344. https://doi.org/10.36908/isbank.v8i2.600