Business Communication: The Key To Organizational Success

  • Rosa Aprilia Sekolah Tinggi Ekonomi dan Bisnis Syariah (STEBIS) Indo Global Mandiri
  • Fadilla Fadilla Sekolah Tinggi Ekonomi dan Bisnis Syariah (STEBIS) Indo Global Mandiri
  • Saprida Saprida Sekolah Tinggi Ekonomi dan Bisnis Syariah (STEBIS) Indo Global Mandiri https://orcid.org/0000-0001-6135-3246
Keywords: Business Communication, Organizational Effectiveness, Professional Communication, Communication Skills, Communication Strategies

Abstract

Business communication is an important component in carrying out organizational tasks effectively and efficiently. This article uses a literature review method to discuss research, types, importance, and strategies for improving communication in the business environment based on an analysis of several relevant literature sources. Effective communication enables businesses to increase productivity, strengthen professional relationships, and create positive public perceptions. In this dynamic digital era, communication skills are one of the most important factors in timely coping with market fluctuations and competition..

References

Agit, A., Muharram, S., & Oktavianty, O. (2023). Dampak Internet Terhadap Akses Informasi Bisnis Dan Kontribusinya Terhadap Kinerja Bisnis. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (SEHATI ABDIMAS) , 6(1), 222–231.
Ali, W., & Kamaruddin, S. A. (2024). Peran Komunikasi dalam Bisnis di Era Digital: MemahamiFondasi Kesuksesan. Pinisi Journal of Art, Humanity & Social Studies, 4(3), 348–354.
Awaludin, M. S., & Aravik, H. (2025). Business Communication in the Era of Artificial Intelligence: Opportunities and Challenges. Jurnal Bisnis dan Manajemen (JURBISMAN), 3(1), 177-186.
Azhary, M. R., Agung, M., Prahaski, N., Ulin, T. T., & Suhairi. (2023). Strategi dan Peran Komunikasi Bisnis Dalam Upaya Meningkatkan Minat Beli Konsumen di Era Digital. Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 2(4), 356–364.
Bachtiar, M. D., Sevilla, P., Nurfauziah, P. K., & Triwardhani, I. J. (2024). Budaya dalam Adaptasi Komunikasi Bisnis Global Penggemar K-Pop melalui Media Sosial. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 5(3), 727–740.
Fahrina Mustafa, S. R. (2024). Komunikasi Bisnis. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1).
Gemilang, G., & Yuliana, N. (2023). Pentingnya Komunikasi Efektif Dalam Bisnis Modern. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 2(4), 145–154.
Kusumawati, T. I. (2016). Komunikasi Verbal Dan Nonverbal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(2).
Luh, N., Noviari, A., Ilham, N. F., & Besar, I. (2024). Strategi Komunikasi Bisnis untuk Menghadapi Perbedaan Budaya. Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Humaniora, 4(2), 1–5.
Rina Perkasa, D. H. (2024). Tantangan dan Upaya Peningkatan Komunikasi Lintas Budaya pada Perusahaan Multinasional_Rina Fatimah. MAPIRA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(2), 59–69.
Riskha Dora Candra Dewi, Ismaya, D. M. (2024). PEMAHAMAN KOMUNIKASI: Mengartikan Pesan Dengan Tepat.
Safitri, I., & Aravik, H. (2025). Ethics In Business Communication: Building Trust and Corporate Reputation. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi, 4(1), 101-110.
Suri, D. M., Ritonga, N. A. P., Anandani, T., & Suhairi, S. (2023). Mengoptimalkan Efektivitas Komunikasi Bisnis Internal Dan Eksternal Untuk Peningkatan Kinerja Organisasi. JAKA (Jurnal Akuntansi, Keuangan, Dan Auditing), 3(2), 214–222.
Zaki, I. R., Subarno, A., & Umam, M. C. (2023). Komunikasi bisnis pada masa pandemi Covid 19 (Studi kasus di Ubigo Karanganyar). JIKAP (Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran), 7(3), 273.
Zein Adin. (2023). Dasar-Dasar Komunikasi Bisnis. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 3(1), 33–42.
Published
2025-06-11
How to Cite
Aprilia, R., Fadilla, F., & Saprida, S. (2025). Business Communication: The Key To Organizational Success. Islamic Business Insight (ibis), 1(1), 9-16. Retrieved from https://ejournal.stebisigm.ac.id/index.php/ibis/article/view/1504